Fietsonderhoud
-
Pech - al dan niet onderweg - behoort nu eenmaal tot het fietsen. Er zijn tal van onderdelen aan je racefiets, mountainbike, gravelbike of stadsfiets die onderhevig zijn aan slijtage. Je banden, ketting en cassette verslijten maar ze kunnen ook stuk gaan. Je ketting kan onderweg breken en een lekke band behoort natuurlijk altijd tot de mogelijkheden. Als je merkt dat er iets aan je fiets kapot is of dreigt kapot te gaan, is er gelukkig meer dan genoeg materiaal voorhanden om dit te herstellen. We geven je daarom hier een overzicht van de essentiële tools
-
Gravelen is helemaal in tegenwoordig. En de verkoop van gravelbikes boomt dus ook. Maar heb je echt een gravelbike nodig om te kunnen gravelen? Ja en nee. Ja, omdat het verschil tussen een gravelbike en een koersfiets niet enkel de bredere banden en een andere cassette is. De geometrie van een gravelbike is toch anders dan van een racefiets.
Een gravelbike heeft een geometrie die wat meer op comfort gericht is. Het balhoofd zit over het algemeen wat hoger, wat voor een meer ontspannen positie zorgt. De verhoogde bottom bracket -
De pedalen zijn een van die onderdelen op je fiets waar vaak niet zo veel aandacht aan wordt besteed. Ten onrechte, want goede pedalen kiezen op je racefiets of mountainbike kunnen je comfort en je prestatie echt wel in sterke mate beïnvloeden.
Je hebt bij klikpedalen eigenlijk twee keuzes: racefietspedalen en mountainbikepedalen. -
Hét grootste verschil - wat ook meteen het meeste opvalt - tussen gravelbikes en racefietsen zit in de banden. Gravelbikes beschikken over brede banden met profiel zodat je ook offroad voldoende grip hebt en moeilijk berijdbaar terrein toch al fietsend kan overwinnen. De meest gebruikte bandbreedtes variëren tussen 35 en 45 mm, maar ook een bandbreedte van bijvoorbeeld
-
De pedalen op je racefiets of mountainbike zijn een van de onderdelen op je fiets die sterk aan slijtage onderhevig zijn. Bij goed en regelmatig onderhoud kunnen ze in principe jaren mee, maar daarvoor zal je ze wel geregeld eens van de crank moeten halen. Gelukkig is dit helemaal niet moeilijk. Met behulp van enkele tools en wat montagepasta
-
De cassette is na de fietsketting het onderdeel op je racefiets, gravelbike of mountainbike dat het sterkst aan slijtage onderhevig is. Hoe snel je cassette versleten is en hoe snel je ze dus moet vervangen is afhankelijk van hoeveel je fietst uiteraard, maar ook van hoe je je fietsketting en cassette onderhoudt. Toch zullen na verloop van tijd zowel je ketting als je
-
De juiste zadelhoogte heeft niet alleen een invloed op je comfort op de fiets. Door de juiste zadelhoogte kan je optimaal kracht zetten op de pedalen waardoor je zo efficiënt mogelijk kan fietsen. Een verkeerde zadelhoogte kan dan weer de aanleiding zijn van allerhande blessures, zoals rugklachten, slapende voeten of kniepijn. Om de optimale zadelhoogte te bepalen, is het best om een bikefit te laten uitvoeren. Toch kan je met enkele trucs ook zelf je ideale zadelhoogte (of toch nagenoeg) bepalen.
1. Hielmethode
-
De derailleur op je mountainbike, gravelbike of koersfiets is een van de belangrijkste onderdelen. Je derailleur zorgt er namelijk voor dat je soepel kan schakelen waardoor je optimaal kan presteren. Helaas gaat een derailleur ook niet eeuwig mee. Bij een valpartij bijvoorbeeld is je derailleur een van de meest fragiele onderdelen waardoor het niet ondenkbaar is dat hij afbreekt of op zijn minst een fikse impact te verwerken krijgt. Gelukkig kan je vrij makkelijk zelf je derailleur vervangen.
Een andere reden -
Vies stuurlint kan het totaalplaatje van je fiets helemaal verpesten. Uiteraard kan je het vies worden van je stuurlint uitstellen door je fiets in het algemeen goed te onderhouden. Maar na verloop van tijd kan je er toch niet meer onderuit. Het wordt dan tijd om je stuurlint te vervangen. Ook bij een valpartij is je stuurlint een van de onderdelen die het vaakst beschadigd geraken. Gelukkig is zelf je stuurlint vervangen helemaal niet zo moeilijk. Je hebt alleen
-