Fietsbanden
-
Onderneem jij binnenkort een meerdaagse trektocht met je racefiets of wil je je racefiets (deels) ombouwen tot gravelbike om ook offroad te kunnen fietsen? Door eenvoudigweg gravelbanden te monteren op je racefiets kom je al een heel eind. Al moet je toch met meer zaken rekening houden dan je misschien wel denkt.
Is er genoeg ruimte?
Een eerste factor om absoluut in de gaten te houden
-
De laatste jaren worden zowel racefiets- als mountainbikebanden met de zogenaamde skinwall opnieuw populairder. Veel fietsers vinden de retro look gewoonweg mooi en anderen willen dan weer opvallen met behulp van deze skinwalls. Bij een volledig zwarte fiets vallen deze (licht)bruine randen
-
Meer en meer fietsers schakelen over naar tubeless banden. Zeker bij het mountainbiken en gravelbiken is tubeless ondertussen de norm geworden. Bij racefietsen verloopt de transitie ietsje langzamer, maar de trend naar meer tubeless is onhoudbaar. Maar hoe monteer je nu die tubeless banden? Het proces is namelijk toch wat anders dan bij gewone buitenbanden met binnenbanden.
Benodigdheden
-
Iedereen komt het wel eens tegen. Je rijdt lek en je moet op zoek naar een nieuwe binnenband. Maar hoe weet je welke maat van binnenband je moet kopen zodat die zeker goed past? We vertellen je hier hoe je ontdekt welke maat je fietsband heeft.
De maat van je fietsband staat altijd vermeld op de zijkant. Helaas gebruiken niet alle fabrikanten dezelfde methode om de maat aan te duiden. -
Ondanks dat je bij een tubeless set-up kan lekrijden zonder het door te hebben, is het risico op een echte lekke band nooit helemaal weg. Zo lang het gat in de band klein genoeg is, zal de tubeless sealant het kunnen dichten. Maar als er echt sprake is van een snee of een gat dat gewoonweg te groot is, zal ook tubeless sealant geen soelaas meer bieden. Gelukkig zijn er een paar manieren
-
Het is zeer moeilijk te zeggen hoe lang een fietsband gemiddeld meegaat, omdat dit van zeer veel factoren afhangt. Als je je fietsbanden goed verzorgt, gaan ze gemakkelijk een paar duizend kilometer tot wel tienduizend kilometer mee.
Schwalbe bijvoorbeeld - een van de grootste merken als het aankomt op fietsbanden - claimt dat de gemiddelde Schwalbe-fietsband tussen de 2000 en 5000 kilometer meegaat. Uiteraard verschilt de levensduur ook per type band. De racefietsbanden uit de Schwalbe -
De rolweerstand is de energie die verloren gaat bij het afrollen van de band op de weg en die het gevolg is van de vervorming van de band. Er zijn verschillende factoren die de rolweerstand beïnvloeden en die dus ook bepalen hoeveel energie er verloren gaat.
Ondergrond: Uiteraard speelt de ondergrond waarop je rijdt een zeer grote rol. Op nieuw gegoten asfalt is de rolweerstand vanzelfsprekend vele malen lager dan op bijvoorbeeld zeer ruw asfalt of beton.
Samenstelling van de band: De samenstelling -
In de wielerwereld gaan bepaalde evoluties zeer snel. Waar in pakweg 2017 niemand met een tubeless set-up de asfaltwegen of de offroad-trails onveilig maakte, zijn er nu meer en meer fietsers die heel bewust zijn overgeschakeld naar tubeless fietsbanden. Maar wat zijn precies de voordelen van tubeless fietsbanden?
Zelfdichtend lek: Bij tubeless fietsbanden gebruik je geen binnenband, maar dit betekent niet dat er zich enkel lucht in de band bevindt. Bij het monteren van je tubeless fietsband vul je hem met een tubeless -
Iedereen weet wel dat de bandenspanning in je fietsbanden hoog genoeg moet zijn om comfortabel te kunnen rijden. Wie al eens probeerde verder te rijden op een lekke band, weet hoe zwaar dit is. Maar door met een te lage bandenspanning te fietsen, rijd je niet alleen je benen kapot, maar mogelijk ook je banden en je velg. Bij het oppompen van hun fietsbanden blijven veel fietsers daarom pompen tot de band ‘vol’ is. Maar dit is zeker niet noodzakelijk een goed idee. We leggen je daarom in deze post uit welke bandenspanning ideaal is voor welk type fietsband.
-
Je ziet wel eens wielertoeristen op de koersfiets midden in de zomer met hun 4 season banden met veel profiel, of mountainbikers in het bos met zogenaamde slicks. Een verkeerd profiel op je fietsband in een bepaalde situatie ziet er niet alleen wat gek uit, je prestatie zal er ook onder lijden.
Op verharde wegen rijd je best met banden met zo weinig mogelijk profiel. Hoe meer rubber er in contact is met het asfalt, hoe meer grip je hebt. Bij nat weer kan je daarom gerust met een wat lagere