Een belangrijk onderdeel hiervan is de drivetrain (de draaiende onderdelen aan de groepset). Er zijn derailleurwieltjes, brackets, en kettingoliën die vele watts winst beloven. Al wordt dit soms verkeerd geïnterpreteerd, het gaat hier meer om de watts die je niet zal verliezen door een stroever lopende drivetrain. De wattages die je duwt op je pedalen zijn namelijk niet de wattages die op de achternaaf terechtkomen, deze zullen altijd lager liggen door het frictieverlies van de ketting en draaiende onderdelen van de drivetrain. De opzet is dus om dat frictieverlies tegen te gaan op alle mogelijke manieren. In deze blog gaan we iets dieper in op de smeerolie of ketting wax die gebruikt wordt om minder frictie te verkrijgen op uw ketting en proberen we u duidelijk te maken waarom de ene olie iets (of veel) duurder is dan de andere.
Kettingolie of ketting wax wordt gebruikt om de frictie van de schakels te reduceren waardoor de ketting soepel zal draaien en veel langer zal meegaan. Het zal er ook voor zorgen dat stof, zand of modder niet in uw schakels zal meedraaien wat ook de duurzaamheid ten goede zal komen. Hierin heb je al verschillende categorieën.
Bijna ieder merk in ons gamma heeft een dry lube om in goede weersomstandigheden te fietsen, deze zal iets minder smeren maar zal tegelijk minder vuil aantrekken waardoor de ketting proper blijft. Een wet lube om in slechte weersomstandigheden te fietsen zal meer smeren, wat ook nodig is om ervoor te zorgen dat de modder niet in de schakels terecht zal komen en de regen de olie niet zou laten wegspoelen. Ketting wax is vaak een allround smeermiddel. Door de vloeibare toestand zal de wax diep in de schakels binnendringen. Wanneer het vocht verdampt blijft er een wax laagje over waardoor de ketting optimaal zal draaien.
Tot slot heb je nog de speciale gevallen die claimen dat ze voor veel wattage winst zullen zorgen. We bespreken hier kort 3 varianten die wij in ons gamma aanbieden en die wij ook getest hebben.
Muc-Off Hydrodynamic lube
De Hydrodynamic lube van Muc-Off is een efficiënte kettingolie die gemaakt is om over een lange afstand mee te gaan en dat in de meest uiteenlopende weersomstandigheden. De olie is ontwikkeld uit een gesofisticeerde mix van esters gecombineerd met olie van aerospace kwaliteit. Deze is afgewerkt met een sterke film die ervoor zorgt dat het contact van metaal op metaal maximaal zal gereduceerd worden. Hierdoor zal er ook minimale frictie aanwezig zijn na het smeren van de ketting. In iedere batch van deze olie kruipt er uren werk tot de optimale formule en samenstelling verkregen wordt. De vooropgestelde wattagewinst zou 1-2 watt zijn in vergelijking met de optimale prestaties van een ketting zonder deze olie. De Hydrodynamic lube wordt gebruikt door Team Ineos om minimale frictie na te streven.
De olie breng je best 3-4 uur aan voor de fietsrit en kan je zowel gebruiken op de weg als in het veld omdat het vuil optimaal afgestoten wordt uit de schakels van de ketting. Bij het testen van deze kettingolie zorgden we er eerst voor dat onze ketting optimaal was ontvet om daarna de ketting in te smeren met de Hydrodynamic Lube. Al snel werd duidelijk dat het om een olie ging aangezien de ketting rap vuil werd. Desalniettemin waren de schakelprestaties zeer goed en voelde je dat de ketting soepel liep. Na de fietstocht volstaat het om de ketting af te kuisen met een vod waardoor het externe vuil niet meer op de ketting zal liggen.
Bij de 2de fietstocht na de smering wordt de ketting minder rap vuil maar blijft alles zeer soepel lopen. We hebben +-400km kunnen fietsen zonder de ketting opnieuw in te smeren (let wel op dat we zeer gevoelig zijn aan droog lopende of piepende kettingen). Ook in de regen was de prestatie van de olie uitstekend. Vaak is het zo dat na een bui de olie uitgespoeld is en de de ketting opdroogt waardoor ze begint te kraken en te piepen. Bij de Hydrodynamic lube is dit absoluut niet het geval en kan je vlot blijven schakelen en fietsen.